1. Allmänt
1.1. Dessa bestämmelser gäller vid försäljning till konsument av nya varor, huvudsak för enskilt och privat bruk på maxmedic.se. Avtal gäller mellan Kund och Maxmedic (juridiskt namn Maxmedic), org.nr 840529-4052. Alla produkter på maxmedic.se kan köpas av både privatpersoner och företag.
1.2. Vi reserverar oss mot eventuella tryck och skrivfel på hemsidan samt slutförsäljning. En vara som lagts i kassan vid köptillfället sker inga prisförändringar på efter köpet gått igenom.
1.3. Vi vill påpeka att färgerna i våra bilder kan avvika från verkligheten. Beroende på vilken bildskärm du har kan färgåtergivningen och nyansen i bilden komma att se olika ut beroende på dina lokala skärminställningar.
1.4. Bilderna på sidan ägs av Maxmedic eller dess licensgivare. Om bilder önskas användas i andra sammanhang krävs det att ni kontaktar oss för ett medgivande.
1.5. Stor del av vårt sortiment på maxmedic.se har en längre produktbeskrivning. En del utrustning är tekniskt avancerad och kräver avancerad kunskap. Vid avancerade tekniska frågor ber vi kunden att mejla in till maxmedic@info.se för snabb hantering av produktexpert.
1.6. Produkter som säljs på maxmedic.se åtföljs av manual/bruksanvisning i fysisk och/eller digital form.
2. Kunduppgifter och säkerhet
2.1. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga. Kunden ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter.
Vi hanterar person- och kontaktuppgifter i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Vid beställning godkänner kunden att vi använder och lagrar kundens uppgifter i vårt system och dessa kommer endast att användas för att ge kunden bästa möjliga service. Det kan handla om att meddela orderstatus, leveransbesked men också informera om kampanjer och nyheter. Maxmedic kommer aldrig sälja kundens uppgifter vidare till en tredje part utan använder dem endast för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot kunden.
2.2. Som kund är du själv ansvarig för dina inloggningsuppgifter och köp knutna till dessa så därför är det av största vikt att dessa inte missbrukas eller delas med obehöriga. Om du misstänker att någon missbrukar dessa handlingar ska du anmäla detta till oss omgående. Maxmedic har också rätten att stänga av en kunds konto vid misstanke om missbruk.
2.3. Vi krypterar all trafik (SSL-Certifikat) mellan kundens dator och vår webbshop för att garantera att ingen kan komma åt kundens uppgifter. För betalprocessen används säkra betalningar från Klarna som också dom är krypterade. Klarna och Klarna Checkout följer de s.k Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Vill du läsa mer om hur Klarna arbetar med säkra betalningar, se Klarna.se.
3. Avtal och beställning
3.1. För att ditt köp ska gå igenom behöver du acceptera köpvillkoren. Detta innebär att du förbinder dig att följa villkoren och att du tagit del av informationen om personuppgifter m.m. Du samtycker även till användningen av cookies.. Ett avtal ingås när du som konsument eller Företag slutfört ditt köp i kassan. I enskilda fall kan vi och har rätt att neka en beställning.
3.2. I samband med din beställning skickar vi en orderbekräftelse via e-post som bekräftar ditt köp. Observera att din beställning endast kan bekräftas om vi kan fastställa och ta del av dina uppgifter.
3.3. Genom att slutföra köpet erkänner du betalningsskyldighet för den beställda ordern samt godkänner våra villkor.
4. Köp och betalning
4.1. Enligt svensk lag, utför vi inte kreditköp till personer under 18 år. Kunder under 18 år måste ha målsmans godkännande.
4.2. Alla beställningar är välkomna på maxmedic.se och därför finns inget krav på ett minsta beställningsbelopp.
4.3. Kunden kan betala sitt köp med något av de angivna betalsätt/betalmetoder (Klarna Checkout) som finns angivna på hemsidan. Klarna delar data och tjänsterna som tillandahålls av Bille som är marknadsledande inom BNPL-betalningsmetoder.
4.4 Vid val av vissa betalningsmetoder görs det vid köptillfället en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Kunden får då en kopia på kreditupplysningen. Kredittiden för fakturaköp via Klarna Checkout är 14 dagar, fakturan skickas ut via e-post eller brev i anslutning till leveransen. En överblick av ditt fakturaköp hos Maxmedic med Klarna kan fås via ”Mitt Klarna”.
Klarna tar inte ut någon fakturaavgift. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning till Klarna. Har kunden handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har kunden handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Läs mer i Klarnas Villkor här.
5. Priser och avgifter
5.1. Alla våra priser är inklusive moms och räknat i svenska kronor. Frakt och fakturakostnad tillkommer i kassan där du ser ditt totalbelopp för köpet. Inga andra avgifter tillkommer därefter.
5.2. Vi reserverar oss för eventuella slutsålda varor samt eventuella pris-, tryck- och skriftfel. En vara som lagts i kassan vid köptillfället sker inga prisförändringar på efter köpet gått igenom.
6. Leverans och hämtning av försändelser
6.1. Leveranstiden räknas från det att kunden slutfört sitt köp i kassan på maxmedic.se, du får sedan en orderbekräftelse som bekräftar att köpet gått igenom. Sker köpet på en helgdag börjar leveranstiden gälla nästkommande helgfria vardag. Varje enskild produkt på maxmedic.se har en angiven lagerstatus. Med Leveransdag och Leveransdatum menar vi alltid den dag din beställning uppskattas att skickas från vårt lager.
Leveranstid på ”Beställningsvara” innebär att Maxmedic beställer varan från leverantör och leveranstiden är en uppskattning av eventuell tillverkningstid från fabrik. Beroende på vad för sorts produkt och vart ifrån den skickas kan leveranstiden variera. Leveranstiden är beräknad till det att varan mottagits på lagret.
6.2. Om kunden har köpt till hemleverans ska kunden befinna sig på avtalad tid och plats. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots överenskommen leverans med transportbolaget äger Maxmedic rätten att ta ut en avgift om 150 kr. Vid ej uthämtad försändelse förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 150kr för omkostnader av returfrakt och administration. Vid ej utlösta/mottagna försändelser som går i retur till debiteras 150:- i avgift för extra distribution samt att fraktkostnad debiteras enligt gällande tariff om försändelsen skall skickas på nytt
6.3. Maxmedic ansvarar för att varan är felfri när den lämnat lagret. Risken för varan övergår på kunden/mottagaren när kunden mottagit varan endast i de fall kunden i sitt köp har en fraktmetod där vedertagen utlämning av varan skall föregås med ID-verifikation. I de fall kunden/mottagaren i sitt köp har en fraktmetod där ID-verifikation eller kvittens inte är ett krav före eller vid ut- eller avlämnandet av försändelsen till kunden/mottagaren, övergår risken på kunden redan när varan anses vara ut- eller avlämnad av fraktbolaget, detta oavsett plats eller form för avlämnandet.
6.4. Köp överstigande ett värde av 1 000 kronor är fraktfritt.
6.5. Kunden bör i eget intresse vid mottagandet undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador eller transportskador. Vid eventuell upptäckt av transportskada bör detta anmälas skyndsamt och utan dröjsmål till Maxmedics Kundtjänst. Kunden bör också inom skälig tid pröva om varan fungerar tillfredsställande.
6.6. Om du i samband med din beställning fått leveranssättet; hemleverans, förutsätter detta att transport med lastbil kan ske på allmän väg fram till leveransplatsen och att transporten kan ske utan att behöva använda en eller flera färjor (eller motsvarande).
6.7. För att eventuell inbärning av en vara skall ske förutsätts det att platsen dit varan ska bäras är åtkomlig utan risk för person- eller sakskada. (Se till att utrymmet dit varan ska bäras inte innebär fara för att personal eller vara utsätts för skada). Varan blir buren i emballerat skick.
6.8. Du får alltid en avisering från transportbolaget via SMS eller telefonsamtal med information om var och när Din försändelse ska hämtas/levereras.
Om du ska hämta ut din försändelse hos ombud ligger försändelsen kvar i 14 dagar från det att aviseringen mottagits, endast i undantagsfall skickas avisering via vanlig post. För ej uthämtade försändelser debiterar vi dig en avgift motsvarande returfrakten, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad. Förvaringstid hos postombud kan ej förlängas.
6.9. Vi bevakar alltid din beställning och vid eventuell leveransförsening eller avvikelse utifrån din preliminära leveransvecka ser vi till att meddela dig snarast möjligt med anledning av ny leveranstidpunkt.
7. Ångerrätt och Retur
7.1. Vi har ingen returrätt/ångerrätt till företag.
7.2. Undantag från Ångerrätt/Retur. Vissa varor är undantagna från ångerrätten. Det gäller tex hygienartiklar, medicintekniska produkter, specialbeställda varor, offererade varor och varor med personlig prägel. Exempel på dessa varor kan vara tex ansiktsmasker, CPAP-utrustning, provtagningsenheter, blodtrycksmätare med bruten plomberingen, stetoskop med gravyr eller broderad vara. Alla undantag i distansavtalslagen kan du läsa om i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kapitlet, paragraf 1 och 11. Lagen på riksdagens webbplats. Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se
7.3. Hur skickar jag tillbaka min retur? Returer får endast skickas till nedan angiven adress, tex som postpaket med spårning via PostNord eller som Företagspaket. Varan ska vara väl emballerad. Returer som har ofullständig returadress eller som avviker från nedan angiven adress kan nekas. Likaså returer som skickas som tex. rekommenderat, postförskott eller frisvar. Kunden står alltid själv för returkostnaden och har ansvaret för varan till dess den har mottagits av oss.
Adress för Retur:
DAHL MEDICAL AB
Stenhuggarvägen 5
132 38 Saltsjö-Boo
Sweden
Information som ska bifogas tillsammans med varan i returpaketet:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) Namn och antal på det artiklar som returneras
7.5. Retur av Skrymmande vara (Större än Postpaket). Om du som kund vill returnera en skrymmande vara dvs. en vara som överskrider mått och vikt för ett postpaket, står du som kund för returkostnaden. Exempel på skrymmande vara är tex “bårar eller HLR dockor” som returneras på pall. Returfraktkostnaden för skrymmande varor är ofta högre än för postpaket och kan skilja sig åt i pris beroende på varans storlek och vikt.
7.6. Returfraktkostnaden baseras på varans/varornas storlek och vikt. Som kund är du alltid fri att välja vart du vill köpa din returetikett någonstans.
Den returnerade varan ska packas i sitt originalemballage och skickas väl skyddad med returetiketten påklistrad. Varan får inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.
När varan sedan inkommer till angiven returadress ser vi över om din reklamation uppfyller de krav som krävs.
Om returen blir godkänd och är komplett återbetalas köpesumman till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog returen. Förutsatt att din reklamation är godkänd enligt Konsumentverkets regelverk. Vid ej godkänd retur, meddelas du detta via e-post.
Önskar du ytterligare hjälp eller information kring ditt ångrade köp är du välkommen att kontakta info@maxmedic.se
7.7. Återbetalning. Återbetalning sker normalt inom 3-5 bankdagar men senast inom 14 dagar efter att Maxmedic mottagit meddelandet vid godkänd reklamation. Kunden kan dock få vänta till dess att försändelsen kommit åter eller till dess kunden har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först. På det belopp som återbetalas har Maxmedic dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion eller inte skickat in produkten komplett med alla tillbehör.
8. Reklamation
8.1. Som kund har du alltid 3 års reklamationsrätt på varor som inhandlats på maxmedic.se
8.2. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Som privatkund måste du kontakta Maxmedics Kundtjänst och anmäla felet samt beskriva på vilket sätt eller hur det är fel på varan, det ska ske snarast eller så snart felet borde ha upptäckts.
Det ska alltid ske inom skälig tid efter det att du som kund upptäckt felet. Senast inom 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av fel. Du som konsument måste också inkomma med bevis för att varan är köpt här, tex med hjälp av orderbekräftelse. Samma tillvägagångssätt gäller också om det föreligger dröjsmål av leverans, det är dock inte tvunget att inkomma med anmälan om dröjsmål inom de två första månaderna. Vid dröjsmål av leverans där kund kan påvisa att leveransdatumet är av väsentlig betydelse kan hävande av köp vara rättfärdigat.
Som konsument ersätts du för eventuella fraktkostnader samt andra omkostnader som kan ha uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. För att Maxmedic ska stå för dessa omkostnader förutsätts det att reklamationen uppfyller Konsumentköplagens samtliga kriterier och krav för reklamation.
Som handlare har vi alltid rätt att utan motivering laga eller omleverera varan till dig. Vid fel av väsentlig betydelse kan köpet i vissa fall hävas, små fel kan aldrig utgöra grund för att häva ett köp.
Vid reklamationsärenden följer Maxmedic alltid aktuella riktlinjer i enligt med Allmänna reklamationsnämnden. (www.arn.se). Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se.
Känner du dig missnöjd med hanteringen av ditt reklamationsärende hänvisar vi dig att läsa punkt 10. I köpevillkoren ”Tillämplig lag och Tvist”. Där framgår hur du kan ta kontakt med ARN.
8.3. Observera att färgerna i våra bilder kan avvika ifrån verkligheten. Beroende på vilken bildskärm du har kan nyansen och färgåtergivningen i bilden komma att se olika ut beroende på dina lokala inställningar.
8.4. Vi reserverar oss mot eventuella bild, tryck- och skrivfel på hemsidan, samt slutförsäljning. Den information som ges i kassan bekräftas vid köpet är det som gäller.
9. Garanti
9.1. Garanti är enligt lagen en frivillig service vi som säljare kan tillhandahåller för våra kunder. Maxmedic följer det lagar och regler som denna service innebär. Maxmedic erbjuder 1 års garanti på alla våra varor så tillvida inte annat angetts, samt 3 års reklamationsrätt enligt ARNs riktlinjer (www.arn.se).
9.2. Garantin gäller från varans ursprungliga inköpsdatum. Garanti kan endast åberopas av varans ursprungsköpare. Inköpskvitto måste uppvisas för att garantin ska gälla.
9.3. Garantin gäller inte varor som har förvarats eller monterats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod/produkter.
9.4. Garantin gäller inte om varan har använts i annat sammanhang än för det den är avsedd för.
9.5. Garantin gäller heller inte transportskador eller demoexemplar.
10. Tillämplig lag och tvist
10.1. Vid eventuell tvist så följer Maxmedic riktlinjer och beslut från ARN (Allmänna reklamationsnämnden).
10.2. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas utifrån svensk lag och avgöras av allmän domstol. Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Kontaktinformation ARN
Länk till ARN: https://www.arn.se/
Postadress till ARN:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Kontaktinformation till Europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR)
Länk till: EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
11. Force Majeure
11.1. Maxmedic ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).
Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på maxmedic.se webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen